Voor jou, gratis, dit e-book. Vertel ons waar we het naar toe mogen sturen!  

Close

Speed Search!

Snel zoeken naar een passende training.

Basisvaardigheden in communicatie




Communiceren doe je altijd. De hele dag. Maar wanneer doe je het nou goed? Hoe verloopt communicatie precies? Welke wetmatigheden kunnen we daarin onderscheiden? Daar gaat deze communicatietraining over. We staan stil bij non-verbale communicatie en het belang van goed waarnemen. Je gaat leren goed te observeren in plaats van onmiddellijk te interpreteren? Je leert ook hou je krachtiger communiceert door je boodschap non-verbaal te ondersteunen.

Ook vragen als; Welke signalen zenden we naar elkaar uit?; Wat is belangrijk als ik luister?; Hoe vat ik het best samen?; Welk vragen moet ik stellen?; Hoe kan mijn gesprekspartner het best met mijn feedback uit de voeten?; En hoe ontvang ik zelf feedback, zonder me aangevallen te voelen? Lijkt het je wat? Kom maar op met die feedback!

- Voor wie

Iedereen die inzicht wil krijgen in het verloop van mondelinge communicatie en in de eigen stijl van communiceren en die bovendien wil oefenen in de belangrijkste vaardigheden die nodig zijn voor effectieve communicatie.

+ Wat leert u

Na de training:

  • Kunt u helder een boodschap overbrengen;
  • Kunt u actiever luisteren naar anderen en de essentie van een boodschap vaststellen;
  • Kunt u bewust vragen stellen aan uw gesprekspartner;
  • Kunt u beter omgaan met uw eigen emoties en met die van anderen;
  • Kunt u gestructureerd en effectief feedback geven en ontvangen;
  • Kunt u signalen van andere mensen observeren en interpreteren;
  • Hebt u inzicht in uw eigen non-verbale communicatie.

+ Duur van de training

In de boven beschreven opzet duurt de training drie dagen met een steeds tussenperiode van een week. Daarna is er een terugkomdag.

Het hier beschreven programma dient als voorbeeld. Na inventarisatie van uw leerwensen maken wij een voorstel op maat. Trainingsbureau GOAL trainingen traint groepen van 5 - 500 personen. Voor individuele leervragen (1/2 personen) biedt trainingsbureau GOAL trainingen 'Coaching on the job' van 2-3 bijeenkomsten.

Modules van deze training zijn ook als korte workshop te organiseren. Combinaties van workshops laten zich uitstekend samenstellen in een interactief trainings-event! Grote groepen trainen?  Wij leveren maatwerk! Ook voor uw organisatie.

Bel GOAL trainingen 010 - 71 444 55, stel 'live' uw vraag aan onze opleidingsadviseur of stuur ons een e-mail.

+ Wat houdt de training in

De volgende onderwerpen staan op het programma:

Communicatie

  • Het belang van non-verbale communicatie;
  • Het onderscheid tussen inhoud en relatie;
  • Relatieverbetering in een gesprek (matchen);
  • De presentatie bij uw gesprekspartner;
  • Het sturen van gedrag.

 

Luisteren, samenvatten en doorvragen

  • Actief luisteren naar uw gesprekspartner;
  • De essentie samenvatten;
  • Vragen stellen;
  • Doorvragen.

 

Feedback geven en ontvangen

  • Constructief feedback geven;
  • Feedback ontvangen zonder in de aanval of verdediging te gaan.

 

De volgende onderwerpen staan op het programma:

Communicatie 

•    Het belang van non-verbale communicatie;
Het onderscheid tussen inhoud en relatie;
Relatieverbetering in een gesprek (matchen);
De presentatie bij uw gesprekspartner;
Het sturen van gedrag.

Luisteren, samenvatten en doorvragen
 

•    Actief luisteren naar uw gesprekspartner;
De essentie samenvatten;
Vragen stellen;
Doorvragen.
Feedback geven en ontvangen
 
•    Constructief feedback geven;
Feedback ontvangen zonder in de aanval of verdediging te gaan.

+ Hoe gaan we te werk

We wisselen communicatietheorie af met praktijkoefeningen. Deze oefeningen moeten voor zijn bedoeld om de bewustwording van het eigen communicatiegedrag teweeg te brengen en om de communicatieve vaardigheden te trainen. De derde dag sluit u af met een persoonlijk actieplan.

Tussen de trainingsdagen door kunt u het geleerde direct in de praktijk toepassen. De opgedane ervaringen bespreken we daarna weer met elkaar. Na drie trainingsdagen volgt een terugkomdag. Op deze dag vormen de leerwensen van de deelnemers het uitgangspunt.